• کاربرد ایجاد پوشه یا دایرکتوری جدید در هاست : با این ویژگی قادر هستید دایرکتوری های جدیدی در هاست ایجاد کنید و در هر کدام از آن دایرکتوری ها فایل های خود را قرار دهید. به عنوان مثال تصور کنید آدرس وب سایت ما modiranserver.com است و تصمیم داریم که یک سایت جداگانه از سایت اصلی در همان هاست با آدرس modiranserver.com/blog ایجاد کنیم. جهت انجام اینکار باید یک پوشه جدید در هاست ایجاد کنیم و محتویات سایت جدید را در آن پوشه قرار دهیم.
  • کاربرد ایجاد فایل جدید در هاست : با این ویژگی می توانید راحت تر از داخل کامپیوتر شخصی، داخل هاست یک فایل با پسوند دلخواه ایجاد کنید و در آن فایل، کدهای مورد نظر را قرار دهید و صفحه تازه ای در سایت ایجاد کنید.

برای ایجاد فایل و پوشه جدید در سی پنل در ابتدا وارد هاست سی پنل سایت خود شوید و از قسمت files بر روی ابزار file manager کلیک کنید.

ایجاد فایل و پوشه جدید

حال داخل دایرکتوری home هاست سایت هستید. اینجا محل قرار گیری فایل ها و تنظیمات اساسی سی پنل است، بنابراین توصیه ما به شما این است که هیچوقت در اینجا تغییراتی ایجاد نکنید.

ایجاد فایل و پوشه جدید

public_html محلی است که در آن مجاز هستید هر کاری که می خواهید انجام دهید. پس بر روی آیکون public_html کلیک کنید تا وارد این صفحه شوید.

توجه داشته باشید که هر چیزی داخل public_html قرار دهید قابلیت آن را دارد که در نسخه نمایشی سایت برای کاربران شما نمایش داده شود. پس برای ایجاد دایرکتوری یا پوشه جدید از بالا سمت چپ بر روی دکمه folder کلیک کنید.

ایجاد فایل و پوشه جدید

حالا در نخستین قسمت New Folder Name نوشته شده و به این معنی است که باید نام پوشه مورد نظر خود را در این فیلد وارد کنید. به عنوان مثال در اینجا site می نویسیم.

در قسمت بعدی هم New Folder will be created in نوشته شده که به این معنی است که پوشه یا دایرکتوری شما در مسیر زیر ساخته می شود و همانطوری که می بینید داخل فیلد /public_html نوشته شده که البته می شود این مسیر را هم تغییر داد.

مطالعه کنید:  پورت ssh را در لینوکس اوبونتو چگونه عوض کنیم؟

اما نکته مهم اینجاست که برای مدیریت دایرکتوری که در حال ایجاد آن هستید هر مرتبه باید وارد public_html شوید تا به پوشه ایجاد شده دسترسی داشته باشید. برای ایجاد دایرکتوری بر روی دکمه create new folder کلیک کنید.

ایجاد فایل و پوشه جدید

همانطوری که می بینید یک پوشه جدید داخل این قسمت با نام site ایجاد شد.

اکنون باید بدانید که اگر بخواهید تو سایت خود به پوشه ایجاد شده دسترسی داشته باشید، باید به آخر آدرس سایت / اضافه کنید و نام پوشه مورد نظر را وارد کنید. چون نام دامنه ما modiranserver.com است پس داخل مرورگر این آدرس را وارد می کنیم و در انتهای آدرس / میذاریم و می نویسیم site و حالا بر روی دکمه اینتر میزنیم.

ایجاد فایل و پوشه جدید

آموزش رفع خطای ۴۰۳ یا forbidden در هاست سی پنل

حالا همانطور که می بینید با خطای Forbidden مواجه شدیم و به این معنی است که دسترسی به این مسیر از سایت ممنوع است. نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر هاست لینوکس سایت شما امنیت خوبی داشته باشد، نباید وقتی که آدرس مسیر یکی از پوشه های سایت را در اینترنت وارد می کنید محتویات و فایل های آن به صورت لیست نمایش داده شود، چون در این صورت هکرها به آسانی می توانند متوجه شوند چه چیزهایی در هاست سایت شما موجود است و یکی یکی آسیب پذیری محتویات سایت شما را آزمایش کنند تا بالاخره راهی برای نفوذ به هاست شما پیدا کنند.

مطالعه کنید:  ویرایش فایل ها در سی پنل یه چه صورت است؟

پس فقط در صورتی می توانید آدرس modiranserver.com/site را داخل اینترنت مشاهده کنید که یک فایل اجرایی در این مسیر از سایت وجود داشته باشد.

نحوه ایجاد فایل های html و php در سی پنل

منظور از فایل اجرایی، فایلی است با نام index.html و index.php که تنها در صورتی دایرکتوری هایی از سایت داخل اینترنت و داخل مرورگر برای کاربران اجرا می شوند که داخل آن ها یک فایل اجرایی وجود داشته باشد.

وظیفه فایل های اجرایی این است که با به کارگیری فایل ها و پوشه های داخل یک دایرکتوری از هاست، نتیجه نهایی را به کاربر نمایش بدهد. پس تا وقتی که یک فایل اجرایی داخل یک دایرکتوری از هاست وجود نداشته باشد، آن مسیر نباید داخل مرورگر اجرا شود.

حال برای ایجاد یک فایل اجرایی دوباره وارد Public_html و دایرکتوری site که در مرحله قبل ایجاد کردید شوید و همانطوری که می بینید در اینجا هیچ فایل اجرایی وجود ندارد.

حال از بالا سمت چپ بر روی دکمه file کلیک کنید.

ایجاد فایل و پوشه جدید

در اولین سطر New File Name نوشته شده و به این معنی است که نام فایل مورد نظر خود را در این فیلد وارد کنید. باید توجه کنید که وقتی نام فایل را می نویسید، با گذاشتن یک نقطه یا دات می توانید پسوند فایل را تعیین کنید.

اکنون چون ما قصد داریم یک فایل با پسوند html بسازیم، پس اول index می نویسیم و بعد یک نقطه می نویسیم و می نویسیم html تا نام نهایی فایل index.htnl شود. در سطر بعدی New file will be created in نوشته شده و به این معنی است که فایلی که در حال ایجاد آن هستید در مسیر /public_html/site ساخته می شود.

ایجاد فایل و پوشه جدید

برای ایجاد فایل بر روی دکمه create new file کلیک کنید.

مطالعه کنید:  آموزش رفع مشکل Abuse NetscanOutLevel در دیتاسنتر هتزنر

نوشتن یک کد html ساده جهت اجرای فایل در هاست سی پنل

اکنون برای دیدن نتیجه نهایی دوباره آدرس modiranserver.com/site را داخل مرورگر وارد کنید و اینتر را بزنید. همانطور که می بینید دیگر خطای forbidden نمایش داده نمی شود و به جای آن یک صفحه سفید به نمایش در می آید.

ایجاد فایل و پوشه جدید

دوباره وارد Public_html سایت شوید و بر روی پوشه site کلیک کنید تا وارد اینجا شوید. حالا فایل index.html که ساختید را می توانید ببینید. بر روی این فایل کلیک راست کنید و بر روی گزینه edit کلیک کنید.

ایجاد فایل و پوشه جدید

همانطور که مشاهده می کنید، در اینجا چیزی وجود ندارد و به همین دلیل در سایت هم یک صفحه سفید خالی نمایش داده می شود. حالا برای آزمایش قصد داریم مقداری کد HTML وارد این قسمت کنیم تا بتوانیم نتیجه نهایی آن را در مرورگر مشاهده کنیم.

کدها را در اینجا paste کنید. همانطور که مشاهده می کنید در قسمت body کدها welcome to my site نوشتیم، پس اگر کدهای ما صحیح باشند این پیغام باید در مرورگر نمایش داده شود.

ایجاد فایل و پوشه جدید

سپس بر روی گزینه save changes کلیک کنید.

ایجاد فایل و پوشه جدید

دوباره آدرس modiranserver.com/site را در مرورگر وارد می کنیم تا نتیجه نهایی را مشاهده کنیم. همانطور که می بینید عبارت welcome to my site برای ما به نمایش در می آید.

ایجاد فایل و پوشه جدید

البته توجه داشته باشید که همیشه مجبور نیستید با کد نویسی فایل اجرایی یا همان index سایت خود را ایجاد کنید. اگر از سیستم مدیریت محتواهایی مانند وردپرس یا جوملا استفاده کنید، این نرم افزارهای محبوب به شکل خودکار بعد از نصب شدن بر روی سایت، برای شما فایل های اجرایی خیلی پیشرفته ای را ایجاد می کنند.

پس برای راه اندازی سایت در یکی از دایرکتوری های هاست خود می توانید در ابتدا یک پوشه جدید در هاست سایت ایجاد کنید و بعد یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس در آن پوشه از هاست آپلود کنید و در نهایت می توانید وردپرس را در آن مسیر از سایت نصب کنید.