در این مقاله ی آموزشی قصد داریم نحوه ی خروجی گرفتن یا Export فایل .sql از دیتابیس را به شکل مرحله به مرحله ها و تصویری به شما آموزش دهیم.

Export دیتابیس مثل تهیه Dump از دیتابیس است که یک نوع بکاپ گیری نیز محسوب می شود و شما با تهیه خروجی از دیتابیستان قادرید یک نسخه ی کامل از آن را در سیستم کامپیوترتان نگهداری کنید و در مواقع ضروری با استفاده از عملیات import آن را در دیتابیس مورد نظرتان وارد کنید. البته توجه کنید که از طریق phpmyadmin تنها می توانید دیتابیس هایی با حجم کمتر از ۵۰ مگابایت را در هاست ایمپورت کنید و اگر حجم دیتابیس شما بیشتر از این مقدار باشد باید از برنامه هایی مثل MySQL Dumper و یا از طریق SSH به جای phpmyadmin استفاده کنید.

جهت تهیه خروجی دیتابیس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد پنل هاست خود شوید (در این آموزش هاست سی پنل استفاده شده است)
  2. در دسته بندی Databases بر روی phpmyadmin کلیک کنید.

export mysql 1

  1. بعد از باز شدن محیط phpmyadmin در پنل سمت چپ صفحه لیستی از دیتابیس های ایجاد شده در هاست را مشاهده خواهید نمود، دیتابیس مورد نظرتان را انتخاب نمایید.
  2. بر روی سربرگ Export کلیک کنید.
  3. از قسمت Export Method گزینه ی Quick – display only the minimal options را انتخاب نمایید و اگر به تنظیمات اختصاصی نیاز دارید می توانید گزینه ی Custom – display all possible options را انتخاب کنید. گزینه ی اول توصیه می شود.
  4. از قسمت Format نیز نوع فایل را بر روی SQL تنظیم نمایید.
  5. بر روی Go کلیک کنید.
مطالعه کنید:  خالی کردن سطل زباله Cpanel به چه صورت انجام می شود؟

export mysql 2

  1. در این مرحله صفحه ی ذخیره ی فایل با پسوند .sql بر روی سیستم لوکال شما نمایش داده خواهد شد که قادرید به آسانی فایل دیتابیس را در سیستم کامپیوترتان ذخیره کنید.

export mysql 3

توصیه می شود عملیاتی مثل ساخت دیتابیس، ساخت یوزر، مدیریت user privileges و… را به جای phpmyadmin از طریق پنل هاست انجام دهید، چون اقدامات خارج از کنترل پنل هاست ممکن است به صورت صحیح انجام نشده و نتایج مطلوبی نداشته باشند. در سیستم های لینوکسی مانند سرور های میزبان فا، نام پایگاه داده، یوزرها و جداول به حروف کوچک و بزرگ حساس می باشند در حالی که در سیستم های مبتنی بر ویندوز این حساسیت به حروف کوچک و بزرگ وجود ندارد.