در این آموزش قصد داریم آموزش کپی کردن و انتقال فایل ها در سی پنل را به شما آموزش دهیم، به همین جهت اول باید فرق بین کپی و انتقال را به صورت کامل برای شما توضیح دهیم.

تفاوت copy و move کردن فایل ها در هاست

  • کپی یا رونوشت کردن فایل ها به این معناست که وقتی فایلی را از یک مسیر به مسیر دیگری داخل هاست کپی کنید، علاوه بر اینکه فایل در مسیر دوم کپی می شود، در مسیر اول نیز باقی می ماند و به این ترتیب در عملیات copy کردن شما آن فایل را در دو قسمت از هاست خود نگه می دارید.
  • انتقال یا move کردن فایل ها به این معناست که وقتی یک فایلی را از یک مسیر به مسیر دیگری داخل هاست انتقال می دهید، دیگر مثل عملیات copy کردن فایل در مسیر اولیه باقی نمی ماند و از مسیر اولیه حذف می شود و به مسیر ثانویه منتقل می شود.

دو نکته مهم:

  • نکته اول این است که اگر فایل ها و محتویات مهی داخل هاست سایت خود دارید و تصمیم دارید آن ها را از یک مسیر به مسیر دیگری منتقل کنید، اگه از طریق عملیات move اقدام کنید و آن ها را به یه مسیر دیگری منتقل کنید که آن مسیر وجود نداشته باشد، علاوه بر اینکه فایل به مسیر ثانویه منتقل نمی شود یبکه از مسیر اولیه هم حذف می شود و قادر نیستید به آن دسترسی داشته باشید. پس در عملیات move کردن باید خیلی دقت داشته باشید و یک مسیر صحیح برای انتقال فایل ها در نظر بگیرید.
  • نکته دوم این است که اگر از طریق عملیات کپی کردن فایل ها را بین مسیرها و دایرکتوری های داخل هاست جا به جا می کنید حتما توجه داشته باشید که پس از تمام شدن کار، فایل را از مسیر اول حذف کنید. زیرا اگر بی دقتی کنید و خیلی نامنظم فایل ها را در مسیرهای دیگر هاست کپی کنید خیلی سریع فضای هاست شما به صورت کامل اشغال می شود و در این صورت سایت شما با اختلال مواجه می شود.
مطالعه کنید:  وب دیسک و اتصال به ویندوز در سی پنل به چه صورت است؟

برای کپی کردن و یا انتقال فایل ها، ابتدا وارد هاست سی پنل سایت خود شوید و از قسمت files بر روی ابزار file manager کلیک کنید.

کپی کردن و انتقال فایل ها

اکنون در مسیر home هاست سایت خود هستید. اینجا محل قرار گیری تنظیمات اساسی و ساختاری هاست است، بنابراین با این قسمت کاری نداشته باشید چون هر تغییر کوچیکی در این قسمت ممکن است برای سایت دردسر ساز شود، پس بر روی آیکون public_html کلیک کنید.

کپی کردن و انتقال فایل ها

کل محتویاتی که شما می توانید آن ها را کپی یا منتقل کنید دقیقا در این مسیر قرار دارند.

هم اکنون سه پوشه در اینجا دارید که نام اولی یک است، نام دومی دو و نام سومی هم test است.

کپی کردن و انتقال فایل ها

در پوشه یا دایرکتوری test یک سری فایل و پوشه دارید که در ابتدا آن ها را به داخل پوشه یک کپی کنید و در مرحله بعدی آن ها را به داخل پوشه دو منتقل کنید تا متوجه تفاوت بین فرآیند کپی و انتقال داخل هاست شوید. اکنون وارد پوشه test شوید و همانطور که می بینید در اینجا کلی فایل و پوشه وجود دارد.

کپی کردن و انتقال فایل ها

کل این ها را به داخل پوشه یک کپی کنید. برای اینکار ابتدا با ابزار select all همه را انتخاب کنید. برای کپی کردن محتویات انتخاب شده دو راه وجود دارد:

  1. راه اول این است که از بالا سمت چپ بر روی ابزار کپی کلیک کنید.

کپی کردن و انتقال فایل ها

  • و راه دوم این است که بر روی محتویات کلیک راست کنید و بر روی گزینه copy کلیک کنید.

کپی کردن و انتقال فایل ها

پنجره copy باز می شود و از قسمت File path می توانید فایل هایی که تصمیم دارید آن ها را به داخل یک مسیر دیگر کپی کنید را مشاهده کنید و اگر مقداری پایین تر بروید با عبارت Enter the file path that you want to copy this file to رو به رو می شوید. این عبارت به این معناست که مسیری که تصمیم دارید فایل ها را در آن کپی کنید باید وارد کنید.

مطالعه کنید:  آموزش تغییر سطح دسترسی فایل ها در سی پنل

در اینجا مسیر /public_html/test وارد شده، ولی ما قصد داریم فایل ها را در پوشه یک، داخل Public_html منتقل کنیم، چون برای مسیر دهی داخل هاست لینوکس از / استفاده می شود. پس عبارت test را بر دارید و بعد از اسلش بنویسید ۱٫ اکنون بر روی گزینه copy files کلیک کنید تا عملیات رونوشت کردن فایل ها آغاز شود.

کپی کردن و انتقال فایل ها

اکنون بر روی دکمه reload کلیک کنید تا اگر تغییراتی در این صفحه حاصل شده، آن را مشاهده کنید. سپس از سمت چپ این قسمت بر روی public_html کلیک کنید.

کپی کردن و انتقال فایل ها

حال در این صفحه وارد پوشه ۱ شوید تا نتیجه نهایی را ببینید. همانطوری که می بینید کل فایل هایی که در مرحله قبل انتخاب کردید، علاوه بر اینکه در مسیر اول هم هستند، در اینجا هم کپی شده اند.

حالا برای آغاز عملیات انتقال یا move کردن اطلاعات، دوباره از سمت چپ این صفحه بر روی public_html کلیک کنید و دوباره وارد مسیر test شوید و کل فایل ها را با ابزار select all انتخاب کنید. حالا برای انتقال محتویات انتخاب شده دو راه وجود دارد:

  1. راه اول این است که از بالا سمت چپ بر روی دکمه move کلیک کنید.

کپی کردن و انتقال فایل ها

  • و راه دوم این است که بر روی محتویات انتخاب شده کلیک راست کنید و گزینه move را انتخاب کنید.

کپی کردن و انتقال فایل ها

پنجره move برای ما باز می شود و در نخستین سطر نوشته شده Current Path و به این معناست که مسیر فعلی فایل ها در لیست زیر قابل نمایش هستند. اگر مقداری پایین تر بروید عبارت Enter the file path that you want to move this file to را می بینید و این معناست که مسیری که تصمیم دارید فایل ها به آن منتقل شوند را در کادر زیر وارد کنید.

مطالعه کنید:  آیا وردپرس بهترین انتخاب برای وب سایت شماست؟

حال چون قصد دارید این فایل ها را به پوشه دو منتقل کنید، اینجا عبارت test را حذف کنید و عدد ۲ را بنویسید و بر روی گزینه move files کلیک کنید تا عملیات انتقال آغاز شود.

کپی کردن و انتقال فایل ها

 حالا کل محتویات از مسیر فعلی حذف می شوند و عبارت This directory is empty را مشاهده می کنید.

کپی کردن و انتقال فایل ها

این به معنی این است که دایرکتوری که در آن هستید خالی است. برای دیدن نتیجه نهایی از پانل سمت چپ بر روی public_html کلیک کنید تا وارد اینجا شوید و حالا بر روی پوشه ۲ کلیک کنید تا وارد آن شوید. همانطوری که مشاهده می کنید در طی عملیات انتقال کل محتویات از مسیر test به صورت کامل حذف شدند و به مسیر public_html/2 منتقل شدند.