ابزار File Manager در سی پنل جهت مدیریت فایل ها

ابزار File Manager در سی پنل جهت مدیریت فایل های درون هاست است . همانطور که زمانی یک نرم افزار داخل کامپیوتر خود نصب می کنیدیک سری فایل و پوشه به درایو اصلی کامپیوتر شما اضافه می شوند، همه ی سایت هایی که داخل اینترنت می بینید با نرم افزارهای طراحی سایتراه اندازی می شوند. در واقع نرم افزار های طراحی سایت یک سری فایل و پوشه خروجی می دهند که باید آن ها را داخل هاست قرار دهیدتا زمانی که این فایل ها اجرا می شوند، بازدیدکننده سایت بتواند ظاهر اصلی سایت شما را مشاهده کند.پس نتیجه گیری کلی این است که سایت ها هم نرم افزارهای اینترنتی هستند و مثل نرم افزارهای داخل کامپیوتر از یک سری فایل و پوشه تشکیل شده اند و باید آن محتویات را روی هاست قرار دهیم تا نسخه نمایشی سایت ما اجرا شود و بازدید کننده ها بتوانند سایت ها را مشاهده و از آن استفاده کنند.
ابزار File Manager در سی پنل همان چیزی است که به ما کمک می کند تا فایل های سایت خود را ویرایش و مدیریت کنیم.ابتدا وارد هاست سی پنل سایت خود شوید و از قسمت files روی file manager کلیک کنید تا مطابق تصویر وارد این صفحه شوید.حال به صورت پیش فرض در مسیر home فایل منیجر هاست خود هستید. این را باید بدانید که Home اصلی ترین شاخه مدیریت فایل های هاست شما است و کل فایل ها و تنظیمات هاست شما داخل این پوشه ها ذخیره شده اند.بنابراین چون هدف ما این است که فقط فایل های سایت خود را راه اندازی کنیم، هیچ وقت نباید با محتویات موجود در این مسیر کاری داشته باشیم، چون این ها فایل های ساختاری هاست ما هستند.
چیزی که باید با آن سر و کار داشته باشید، پوشه public_html فایل منیجر است. در حقیقت public_html مسیری است که در آن می توانید فایل های سایت خود را قرار دهید تا تمام مردم بتوانند سایت شما را ببینند. به صورت کلی شما همیشه باید وارد public_html شوید و فایل های خود را آنجا قرار دهید.

ورود به Public_html از طریق دو راه ممکن است. راه اول کلیک بر روی public_html از نوار سمت چپ و راه دوم کلیک بر روی آیکون public_html از سمت راست است.

بر روی این آیکون کلیک می کنیم تا وارد public_html شویم. حالا به این کادر توجه کنید. این کادر مسیری که در آن قرار گرفتید را به شما نشان می دهد، پس اگر به صورت صحیح وارد public_html شده باشید اینجا  public_html نوشته شده است.

حال به قسمت اصلی آموزش رسیدیم و تصمیم داریم کل ابزارهای موجود در این قسمت برای مدیریت فایل ها را به شما معرفی کنیم. از بالای file manager در سمت چپ آیکون cpanel را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی این آیکون به آسانی به صفحه اصلی سی پنل باز خواهید گشت.

در سمت راست file manager ابزار search را مشاهده می کنید. وقتی فایل های زیادی داخل هاست سی پنل دارید و تصمیم می گیرید فایلی را ویرایش یا حذف کنید ولی نمی دانید آن فایل دقیقا در کدام مسیر قرار گرفته، با این ابزار می توانید نام فایل مورد نظر را سرچ کنید تا ابزار search کل فایل های هاست شما را بررسی کند و فایل مورد نظر را به شما نمایش دهد.

آموزش کار با ابزار File Manager در سی پنل جهت مدیریت فایل ها

برای جستجوی فایل ها در file manager سی پنل از این قسمت در ابتدا می توانید مسیری که قصد دارید عملیات جستجو در مورد فایل مورد نظر صورت گیرد را انتخاب کنید، اگر بر روی این قسمت کلیک کنیم سه تا گزینه نمایان می شود :

  • گزینه اول all your file است که اگر این گزینه را انتخاب کنید، عملیات جستجوی فایل مربوطه در تمام محتویات و فایل های هاست صورت می گیرد.
  • گزینه دوم only public_html است که اگر این گزینه را انتخاب کنید عملیات جستجوی فایل مربوطه فقط از بین فایل هایی که داخل public_html هستند صورت می گیرد.
  • گزینه سوم current directory است که اگر این گزینه را انتخاب کنید عملیات جستجوی فایل مربوطه فقط از بین فایل هایی که هم اکنون در آن مسیر از file manager هستند صورت می گیرد.
مطالعه کنید:  آموزش ایجاد فایل و پوشه جدید در سی پنل

گزینه only public_html را انتخاب می کنیم و در این فیلد نام فایل مورد نظر را وارد می کنیم. به طور مثال می نویسیم config و اکنون جهت شروع عملیات جستجو بر روی گزینه go کلیک می کنیم  و صبر می کنیم تا عملیات جستجو انجام شود.

اکنون پنجره search results for را مشاهده می کنیم و این پنجره نتیجه جستجوی فایل مورد نظر را به ما نشون می دهد. همانطور که مشاهده می کنید در این پنجره کل فایل ها و پوشه هایی که در نام آن ها config وجود دارد به ما نمایش داده می شود و با کلیک بر روی هر کدام از آن ها به مسیر فایل مورد نظر هدایت می شویم. حال دوباره از پانل سمت چپ بر روی public_html کلیک می کنیم تا به صفحه قبلی برگردیم.

همانطور که مشخص است در گوشه سمت راست file manager دکمه settings را مشاهده می کنید. هم اکنون مطابق تصویر بر روی گزینه settings کلیک می کنیم تا پنجره preferences باز شود. حال نوشته ی Always open this directory in the future by default به این معناست که وقتی شما داخل صفحه اول هاست سی پنل بر روی آیکون file manager کلیک می کنید به شکل پیش فرض به کدام مسیر از فایل منیجر هدایت شوید؟ چهار تا گزینه در این رابطه وجود دارد که می توانید یکی را انتخاب کنید:

  • گزینه اول Home Directory به این معناست که وقتی قصد ورود به فایل منیجر هاست را دارید به صورت پیش فرض به پوشه home که مسیر اصلی تنظیمات ساختاری هاست است منتقل شوید.
  • گزینه دوم Web Root public_html or www به این معناست که بعد از کلیک بر روی آیکون file manager به صورت مستقیم به مسیر اصلی فایل های سایت یعنی همان public_html وارد شوید که توصیه ما انتخاب همین گزینه است.
  • گزینه سوم Public FTP Root public_ftp به این معناست که وقتی بر روی file manager کلیک می کنید به صورت خودکار به شاخه ftp ها منتقل شوید.
  • گزینه چهارم Document Root for است که پایین آن قسمتی وجود دارد که نام دامنه های متصل به هاست را نشان می دهد و معمولا نام دامنه اصلی هاست را در ابتدا نمایش می دهد. ولی زمانی که داخل هاست خود ادان دامین اضافه کنید، دامنه های دیگری هم به این قسمت اضافه می شوند و اگر این گزینه را تیک دار کنید و هر کدام از دامنه ها را انتخاب کنید با هر بار کلیک کردن بر روی آیکون file manager به صورت خودکار به مسیر مدیرت فایل های آن دامنه هدایت می شوید.

در پایین قسمت این پنجره گزینه Show Hidden Files dotfiles را می بینید. در ابتدا شما باید بدانید که در سرویس های هاست لینوکس هر فایلی که پیشوند دات داشته باشد یعنی نام آن فایل با نقطه شروع شود به صورت عادی در file manager قابل دیدن نیست و بین فایل های شما پنهان می شود و فایل های مخفی را هم hidden files می نامیم.
اکنون اگر شما تیک گزینه show hidden files را بزنید کل فایل های پنهان مسیری که در آن هستید برای شما قابل مشاهده می شود و می توانید به راحتی فایل های پنهان داخل هاست را ویرایش یا حذف کنید.
آخرین قسمت پنجره preferences گزینه Disable Character Encoding Verification Dialogs است. وقتی داخل هاست تصمیم می گیرید یکی از فایل ها را ویرایش کنید همیشه می توانید یه انکودینگ خاص برای ویرایش آن فایل انتخاب کنید.
مثلا زمانی که قصد ویرایش فایل wp-login.php را داریم، پنجره text editor برای ما باز می شود که در قسمت های پایینی این پنجره می توانیم انکودینگ مورد نظر خود را انتخاب کنیم و سپس بر روی دکمه edit کلیک کنیم تا فایل برای ویرایش باز شود.
اکنون در قسمت setting اگر گزینه Disable Character Encoding Verification Dialogs را تیک دار کنیم، وقتی تصمیم به ویرایش یک فایل میگیریم پنجره text editor برای ما باز نمی شود و به سرعت به قسمت ویرایش فایل منتقل می شویم. حالا دوباره به صفحه public_html برمیگردیم و به معرفی همه ابزارهای فایل ها می پردازیم:

مطالعه کنید:  بهترین سیستم عامل سرور مجازی یا اختصاصی، لینوکس یا ویندوز؟

ابزار File Manager در سی پنل

  1. از ابزار file برای ایجاد فایل جدید استفاده می شود و با کلیک کردن بر روی این قسمت می توانید یک فایل جدید با پسوند دلخواه ایجاد کنید و کدهای مورد نظر را داخل آن فایل قرار دهید.
  2. از ابزار folder برای ایجاد پوشه جدید استفاده می شود و با کلیک بر روی این قسمت می توانید پوشه ای جدید با نام دلخواه ایجاد کنید و وارد آن شوید و فایل هایی را داخل آن قرار دهید.
  3. از ابزار copy برای کپی یا رونوشت یک فایل یا پوشه به مسیری دیگر استفاده می شود. منظور از کپی کردن فایل ها این است که وقتی یک فایل را در مسیری کپی می کنید علاوه بر اینکه فایل به مسیر جدید منتقل می شود، در مسیر قبلی نیز باقی می ماند.
  4. از ابزار move برای انتقال فایل ها یا پوشه ها از یک مسیر به مسیری دیگر استفاده می شود. منظور از منتقل کردن فایل ها این است که وقتی فایلی را به مسیری منتقل می کنید، آن فایل از مسیر اول حذف می شود و به مسیر جدید منتقل می شود.
  5. از ابزار upload که یکی از کاربردی ترین ابزارهای این قسمت است برای آپلود یا بارگذاری فایل های جدید استفاده می شود. مثلا با این ابزار می توانید یک فایل را از کامپیوتر به هاست و به مسیر مورد نظر داخل file manager منتقل کنید.
  6. از ابزار download برای دانلود فایل های داخل هاست استفاده می شود. مثلا می توانید در file manager، فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی دکمه دانلود کلیک کنید تا بتوانید آن فایل را داخل کامپیوتر هم داشته باشید.
  7. از ابزار delete برای حذف فایل ها یا پوشه های داخل هاست استفاده می شود. مثلا با این ابزار می توانید فایل ها یا پوشه های مورد نظر خود را داخل file manager انتخاب کنید و آن ها را پاکسازی یا حذف کنید.
  8. از ابزار restore برای بازیابی فایل های حذف شده هاست استفاده می شود. به این صورت که وقتی فایل یا پوشه ای را از طریق گزینه delete حذف می کنیم به قسمت trash های هاست منتقل می شود. حال وقتی داخل قسمت viwe trash برویم و بر روی فایل مورد نظر کلیک کنیم و گزینه restore را بزنیم، آن فایل دوباره به مسیر اول باز خواهد گشت.
  9. از ابزار rename برای تغییر نام فایل ها یا نام پوشه های داخل file manager استفاده می شود و با آن می توانیم نام فایل مورد نظر خود را به نام دلخواه تغییر دهیم.
  10. از ابزار edit برای ویرایش فایل ها استفاده می شود. وقتی یک فایل را انتخاب کنید و بر روی گزینه edit کلیک کنید به یک ویرایشگر ساده برای ویرایش فایل ها منتقل می شوید و می توانید بعد از اعمال تغییرات مورد نظر خود بر روی دکمه save changes کلیک کنید.
  11. از ابزار code editor برای ویرایش فایل ها و کدها استفاده می شود و تفاوتش با گزینه قبلی این است که این ویرایشگر امکانات پیشرفته تری را برای ویرایش فایل های کدنویسی شده در اختیار کاربران قرار می دهد.
  12. از ابزار html editor برای ویرایش فایل های تحت html استفاده می شود. مثلا وقتی فایل html را انتخاب کنیم و بر روی این ابزار کلیک می کنیم، یک ویرایشگر بسیار حرفه ای برای ویرایش این فایل در اختیار ما قرار میگیرد که می توانیم ویرایش های حرفه ای را بر روی فایل مورد نظر انجام دهیم.
  13. از ابزار permission برای تغییر سطح دسترسی فایل های داخل هاست استفاده می کنیم.
  14. از ابزار view برای دیدن محتویات داخل فایل ها استفاده می کنیم که به صورت خیلی ساده و در حد دیدن و نه در حد ویرایش کردن، محتویات داخل آن فایل را به ما نمایش می دهد.
  15. از ابزار extratct برای استخراج فایل های فشرده شده استفاده می کنیم. مثلا اگر یک فایل zip داشته باشیم و قصد داشته باشیم محتویات داخل آن را ببینیم، با این ابزار می توانیم آن فایل را از حالت فشرده خارج کنیم.
  16. از ابزار compress برای فشرده سازی فایل ها و پوشه ها استفاده می کنیم. مثلا وقتی که تصمیم میگیرم کل فایل ها و پوشه های داخل هاست را به یکباره دانلود کنیم، در  ابتدا باید کل آن محتویات را با این ابزار به یک فایل فشرده تبدیل کنیم و سپس فایل فشرده را دانلود کنیم یا به هاست دیگر منتقل کنیم.
  17. توسط home می توانیم به مسیر اصلی یا همان روت هاست منتقل شویم.
  18. توسط up one level می توانیم از مسیری که در file manager قرار داریم به یک مسیر قبل تر برگردیم. به عنوان مثال وقتی داخل public_html هستیم با کلیک بر روی این قسمت به مسیر قبل تر یعنی Home منتقل می شویم.
  19. توسط back می توانیم به مسیر قبلی که در file manager بودیم برگردیم.
  20. توسط forward می توانیم دوباره به مسیری که داخل آن بودید و back کردید بازگردید.
  21. توسط reload می توانید زمانی که یک سری فایل یا پوشه را در file manager ویرایش می کنید برای دیدن تغییرات جدید آن فایل ها داخل file manager بر روی reload کلیک کنید تا محتویات داخل آن مسیر رفرش شود و با تغییرات جدید نمایش داده شود.
  22. توسط select all می توانید کل فایل ها و پوشه های مسیری که داخلش هستید را انتخاب کنید و بر روی آن ها عملیات انجام دهید. به عنوان مثال می توانید کل محتویات را انتخاب کنید و به سرعت همه را حذف کنید.
  23. توسط unselect all می توانید زمانی که کل محتویات در حالت انتخاب برای اجراز عملیات هستند را از حالت انتخاب خارج کنید.
  24. توسط view trash می توانید به مسیر trash های هاست منتقل شوید. در واقع وقتی محتویات داخل هاست را delete می کنید، برای جلوگیری از دست رفتن ناخواسته اطلاعات، سی پنل آن ها را به trash منتقل می کند.
  25. توسط empty trash می توانید وقتی وارد trash ها شدید با فشار دادن این دکمه، کل آن محتویات را به سرعت برای همیشه حذف کنید.
مطالعه کنید:  آموزش کپی کردن و انتقال فایل ها در سی پنل

امیدواریم از آموزش ابزار File Manager در سی پنل استفاده لازم را برده باشید .