تغییر سایز و فرمت تصاویر

فرض کنید امروز یک گزارش برای شما ارسال شده که باید در سایت قرار دهید و در این گزارش حدود ۲۰ تصویر وجود دارد که طول این تصاویر خیلی زیاد است و به اصطلاح بسیار بزرگ هستند و آن ها در قالب سایت شما نمی گنجند.

برای حل این مشکل دو راه حل وجود دارد. راه اول این است که تمام تصاویر را داخل کامپیوتر دانلود کنید و توسط ابزاری مانند فتوشاپ سایز آن ها را به سایز استاندارد تبدیل کنید و بعد وارد هاست شوید و تصاویر قبلی که سایز بزرگ و غیر قابل قبولی داشتند را ابتدا حذف کنید و سپس تصاویر جدید با ابعاد و سایز مناسب را جای تصاویر قبلی داخل هاست آپلود کنید که انجام اینکار برای ۲۰ عکس بسیار سخت و زمانبر است.

راه حل دوم این است که اگر هاست شما cpanel باشد به صورت آنلاین با ابزار images در خود هاست سایز تصاویر را به سایز مورد نظر خود تبدیل کنید و در این صورت نیازی به حذف تصاویر قبلی و آپلود تصاویر جدید نیست و هاست به صورت خودکار اینکار را برای شما انجام می دهد.

راهنمای کار با ابزار images در سی پنل

در ابتدا توسط آموزش نحوه ورود به سی پنل وارد هاست سی پنل سایت خود شوید و از قسمت files بر روی Images کلیک کنید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

حالا با سه ابزار برای تغییر سایز و فرمت تصاویر رو به رو هستید:

  • Thumbnailer : توسط این ابزار میتوانید یک دایرکتوری یا پوشه از هاست را انتخاب کنید و سپس تنظیماتی را اعمال کنید که از تمام تصاویر داخل آن دایرکتوری یک تصویر بند انگشتی نیز برای شما ایجاد شود.
  • Scaler : توسط این ابزار میتوانید ابعاد یا سایز تصاویر داخل یک دایرکتوری از هاست را به صورت آنلاین تغییر دهید.
  • Converter : توسط این ابزار میتوانید فرمت تصاویر خود را به صورت آنلاین داخل هاست تغییر دهید. مثلا فرمت تصاویر را از jpg به png تغییر دهید.

نحوه ایجاد تصاویر بند انگشتی در سی پنل

تصویر بند انگشتی چیست؟ در واقع تصویری کوچک با سایز بسیار کمتر از تصویر اصلی است که بیرون از صفحه اصلی مطلب مربوط به آن عکس داخل سایت نمایش داده می شود.

برای ایجاد تصاویر بند انگشتی از قسمت images بر روی Thumbnailer کلیک کنید تا دایرکتوری های سایت به نمایش در آید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

در مرحله اول ما باید وارد دایرکتوری اصلی سایت شوید. پس دایرکتوری اصلی سایت یعنی public_html را پیدا کنید. نکته مهمی که باید در این مرحله به آن توجه کنید این است که برای وارد شدن به دایرکتوری ها روی اسم آن ها کلیک نکنید.

مطالعه کنید:  فایربیس چیست ؟ مزایا ، معایب و کاربردهای آن را بدان

باید برای وارد شدن به هر دایرکتوری بر روی آیکون آبی رنگ پوشه که کنار آن قرار گرفته کلیک کنید. پس روی آیکون آبی رنگ کنار public_html کلیک کنید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هنگام بند انگشتی کردن تصاویر داخل سی پنل این امکان وجود ندارد که هر عکسی را انتخاب کنید و آن را به بند انگشتی تبدیل کنید.

باید عکس یا عکس های خود را داخل یک پوشه قرار دهید و سپس آن پوشه را به صورت کامل انتخاب کنید تا هاست تمام تصاویر موجود در آن پوشه را به صورت کامل بند انگشتی کند.

اگر قادر نیستید پوشه داخل هاست ایجاد کنید آموزش نحوه ایجاد پوشه جدید در سی پنل را مطالعه کنید و اگر نمیوانید داخل هاست تصویر آپلود کنید، آموزش نحوه آپلود فایل در سی پنل را مطالعه کنید.

حالا تصاویر را داخل پوشه قرار دهید و برای بند انگشتی کردن تصاویر داخل این پوشه بر روی نام این پوشه کلیک کنید تا به صفحه Images Thumbnailer منتقل شوید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

اکنون از قسمت Scale Percent درصد مقیاس بند انگشتی کردن تصاویر را تعیین کنید. به طور مثال الان نسبت ۲۵ درصد برای طول و عرض تصاویر انتخاب شده و وقتی در اینجا ۲۵ درصد قرار گرفته باشد یعنی سایز تصاویر بند انگشتی یک چهارم سایز تصاویر اصلی داخل این پوشه می شود.

پس این درصد را تغییر ندهید و دقت کنید که گزینه Keep Aspect Ratio تیک دار باشد. زمانی که این گزینه تیک دار باشد هاست نسبت طول به عرض تصاویر را در نظر میگیرد و هنگام بند انگشتی کردن تصاویر نسبت ابعاد را حفظ می کند تا تصویر زیاد کشیده نشوند و کیفیت ظاهری آن ها تغییر نکند. سپس برای نهایی کردن کار بر روی thumbnail images کلیک کنید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

تا تصاویر موجود در آن پوشه بند انگشتی شوند. اکنون برای مشاهده نتیجه کار بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و سپس وارد public_html شوید و بعد وارد پوشه images شوید.

اینجا عکسی با نام background.jpg وجود دارد و این دقیقا همان عکس اصلی است و برای مشاهده آن داخل هاست روی آن کلیک راست کنید و گزینه view را بزنید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

اکنون این تصویر را مد نظر داشته باشید و مجددا برگردید به همان جایی که این تصویر را داخل آن باز کردید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

در اینجا پوشه ای با نام thumbnails وجود دارد و این پوشه از قبل وجود نداشته است. سی پنل این پوشه را ساخته و تصاویر بند انگشتی را داخل آن قرار داده است.

میتوان نتیجه گرفت که هاست تصویر اصلی را بند انگشتی نمی کند، بلکه آن تصویر را سر جای خودش حفظ می کند و به صورت خودکار پوشه ای ایجاد می کند و تصاویر بند انگشتی را داخل آن قرار می دهد.

اکنون دوباره روی نام این پوشه کلیک کنید تا وارد آن شوید. تصویری در اینجا با عنوان tn_background.jpg وجود دارد که قسمت tn اول نام تصویر مخفف thumbnail یا بند انگشتی است و برای دیدن این تصویر رو آن کلیک راست کنید و گزینه view را بزنید. این نسخه کوچک شده تصویر اصلی است که در مرحله قبل مشاهدش کردید.

مطالعه کنید:  آموزش تصویری ورود و استفاده از Webmail در هاست سی پنل

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

نحوه تغییر سایز و ابعاد تصاویر در سی پنل

حالا مجددا وارد قسمت Images هاست شوید. اکنون برای تغییر سایز یا ابعاد تصاویر به صورت آنلاین داخل هاست باید روی ابزار Scaler کلیک کنید تا دایرکتوری های اصلی هاست نمایش داده شود.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

نکته مهم این است که مراحل تغییر سایز تصاویر مانند تبدیل تصاویر به بند انگشتی نیست که باید کل پوشه مورد نظر خود را انتخاب می کردید تا بر روی تمام تصاویر تغییرات لحاظ شود. در مراحل تغییر ابعاد تصاویر باید وارد پوشه مورد نظر شوید و فقط یک عکس را انتخاب کنید و سایز یا ابعاد آن را تغییر دهید.

جهت انجام اینکار باید دو بار بر روی آیکون آبی رنگ پوشه public_html کلیک کنید تا وارد شوید، سپس بر روی آیکون آبی رنگ پوشه images کلیک کنید تا وارد مکانی شوید که تصویر را داخل آن آپلود کردید. اکنون با توجه به اینکه نام تصویر background.jpg است یک بار روی آن کلیک کنید تا وارد قسمت Images Scaler شوید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

در اینجا تصویر به نمایش در آمده و حالا از قسمت New Dimensions میتوانید ابعاد جدید تصاویر را وارد کنید. به طور مثال طول تصویر ۷۹۹ پیکسل در ۴۹۵ پیکسل است و به جای طول ۶۰۰ وارد کنید که در نهایت عدد عرض تصویر نیز ۳۷۱ پیکسل می شود.

این به این دلیل است که هاست نسبت ابعاد تصاویر را حفظ می کند تا تصاویر بعد از تغییر سایز کشیده و یا بی کیفیت نشود. حالا به قسمت Percent که به معنی درصد است بروید. چون سایز تصویر را تغییر دادید درصد آن از ۱۰۰ درصد ۷۵ درصد و خورده ای شده و اگر این درصد را مجددا روی ۱۰۰ درصد تنظیم کنید، سایز تصویر به حالت اولی بازمیگردد.

در واقع از قسمت بالا میتوانید سایز و از قسمت پایین درصد تصویر را تعیین کنید تا ابعاد تصاویر بر اساس خواسته شما تغییر کند. حالا به طور مثال در قسمت درصد بنویسید ۵۰، یعنی سایز تصویر ۵۰ درصد تصویر اصلی شود.

تغییر سایز و فرمت تصاویر

این به این معنی است که ابعاد تصاویر یک دوم حالت اصلی شود که در نهایت سایز تصویر نصف می شود. حالا اگر ریز بین باشید قسمت Keep Aspect Ratio را مشاهده می کنید که به صورت پیشفرض تیک دار است.

وظیفه این قسمت این است که نسبت ابعاد تصاویر را در هنگام تغییر سایز حفظ کند و اگر تمایل داشتید نسبت ابعاد حفظ نشوند و تصاویر زیاد کشیده شوند و ابعاد دقیق مورد نیاز شما را داشته باشند میتوانید تیک این گزینه را بردارید و سپس مقادیر ابعاد مورد نظر را داخل فیلدها وارد کنید.

مطالعه کنید:  مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سی پنل

اکنون به قسمت Retain a copy of the old image as که تیک دار و فعال است بروید. کاربرد این گزینه این است که علاوه بر اینکه تصویر جدید با ابعاد درخواستی را ایجاد می کند، تصویر قبلی را نیز داخل همان دایرکتوری با نام جدیدی که اولش old است نگهداری می کند.

حالا سراغ reset dimensions بروید. کاربرد این گزینه این است که وقتی روی آن کلیک کنید ابعاد تصاویر را ریست می کند و کل تنظیماتی که اعمال کردید از بین میروند و ابعاد تصویر به حالت اولی بازمیگردد و میتوانید دوباره سایزهای جدیدی را به تصویر انتخابی بدهید.

حالا جهت ذخیره تنظیمات و تبدیل عکس به سایز مورد نظر بر روی دکمه آبی رنگ Scale image کلیک کنید تا پیغام سبز رنگ را مشاهده کنید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

حالا یک لینک داخل این پیغام سبز رنگ است که اگر روی آن کلیک کنید تصویر را با سایز جدید به نمایش در خواهد آمد.

تغییر سایز و فرمت تصاویر

مشاهده می کنید که سایز تصویر یک دوم شده است، یعنی نصف شده است.

تغییر سایز و فرمت تصاویر

حالا اگر به فایل منیجر هاست و به مکانی که تصاویر داخل آن قرار داشت بازگردید می بینید که یک عکس جدید تحت عنوان old-background.jpg ایجاد شده است. old اول اسم تصویر یعنی این تصویر قبلی با سایز اصلی است.

پس روی آن کلیک راست کنید و گزینه view را بزنید و در نهایت این تصویر اصلی ما با همان سایز اولیه است و همه مراحل به خوبی انجام شده و خود تصویر background.jpg نیز با سایز جدید در دسترس است.

نحوه تغییر فرمت تصاویر سایت در سی پنل

حالا برای تغییر فرمت تصاویر از طریق هاست به صورت آنلاین دوباره وارد قسمت images شوید و بر روی قسمت Converter کلیک کنید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

اکنون بر روی آیکون پوشه آبی رنگ کنار public_html کلیک کنید و سپس روی آیکون پوشه کنار پوشه images کلیک کنید و تصویری که قصد تغییر فرمت آن را دارید را انتخاب کنید.

پس بر روی تصویر background.jpg کلیک کنید تا انتخاب شود و مشاهده می کنید که فرمت این تصویر با فرمت .jpg در آخر نام آن نوشته شده است. حالا در قسمت Images Converter باید فرمت جدید مورد نظر را انتخاب کنید. به عنوان مثال فرمت .png که یک فرمت متداول و کاربردی در وب است را انتخاب کنید.

تغییر سایز و فرمت تصاویر سایت در سی پنل

سپس برای تبدیل تصویر به فرمت مورد نظر بر روی دکمه آبی رنگ convert کلیک کنید تا پیغام سبز رنگ Your images have been converted را مشاهده کنید. حالا برای مشاهده نتیجه نهایی کار وارد فایل منیجر هاست شوید و سپس وارد دایرکتوری که این تصویر قبلا داخل آن بود شوید.

مشاهده می کنید که علاوه بر اینکه اینجا عکسی با نام background.jpg وجود دارد، عکس دیگری نیز با نام background.png تولید شده که همان پسوند مورد نظر است و نکته جالب این است که هاست علاوه بر اینکه تصویر اولیه را با فرمت اولیه آن حفظ کرده، تصویر مورد نظر را با فرمت جدید نیز داخل همین مسیر قرار داده است.

تغییر سایز و فرمت تصاویر