سرور مجازی

با پیشرفت تکنولوژی، اینترنت یکی از ملزومات هر زندگی به‌حساب می‌آید. با وجود اینترنت شما در هر کجای جهان به حجم بسیار وسیعی از اطلاعات مختلف دسترسی دارید. با ورود اپلیکیشن‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، بستر بسیار مناسبی برای ایجاد و راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد شد. با افزایش تراکم کاربران، به‌منظور بهبود روند عرضه و تقاضا، vps یا همان سرور مجازی معرفی شد. اصلاً سرور مجازی چیست؟ سرور مجازی به چه دردی می‌خورد؟ چگونه می‌توانیم از سرور‌های مجازی استفاده کنیم؟ سرور مجازی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ و مواردی ازاین‌قبیل همه‌وهمه سؤالاتی هستند که در ذهن شما شکل‌گرفته‌اند و به دنبال پاسخ مناسبی برای آن‌ها هستید.

 

هاست اشتراکی

اگر شما هم از کاربران و یا صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی هستید و یا اگر می‌خواهید بیشتر با این سیستم آشنا شوید، در این مقاله قصد داریم به بررسی تعاریف، اصطلاحات و کاربرد‌های سرور مجازی و همچنین نکاتی درباره خرید آن بپردازیم تا شما عزیزان بتوانید پاسخ تمام سؤالات و ابهامات خود را در خصوص سرور مجازی بدانید.

پس با ما همراه باشید …

سرور مجازی چیست؟

اصلاً سرور مجازی چیست؟ سرور مجازی به چه دردی می‌خورد؟ چگونه می‌توانیم از سرور‌های مجازی استفاده کنیم؟ سرور مجازی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ و مواردی ازاین‌قبیل همه‌وهمه سؤالاتی هستند که در ذهن شما شکل‌گرفته‌اند و به دنبال پاسخ مناسبی برای آن‌ها هستید.

به‌طورکلی سرور مجازی یک فضای اختصاصی می‌باشد که به‌صورت اشتراکی در اختیار شما قرار می‌گیرد. با سرور مجازی شما می‌توانید سیستم‌عامل‌ها، پروژه‌ها و دیتا‌های اینترنتی خود را بر روی آن ذخیره و اجرا کنید. اگر شما یک فروشنده باشید، سرور مجازی حکم یک مغازه را برای شما دارد. شما مغازه را به طور اشتراکی در اختیار می‌گیرید و با پرداخت هزینه‌ای از فضا و جایگاه آن استفاده می‌کنید. قاعدتاً وقتی می‌خواهید مغازه را اجاره کنید، منطقه‌ای که مغازه در آن واقع شده است، متراژ و ساختار مغازه معیار‌هایی می‌باشند که در میزان قیمت و بازدهی آن برای شما بسیار تأثیرگذار هستند. در واقع ساختار و عملکرد سرور مجازی نیز به همین شکل می‌باشد. البته باتوجه‌به این مثال، احتمالاً هنوز هم نحوه عملکرد و ساختار به‌خصوص سرور برای شما ناشناخته و سردرگم کننده می‌باشد.

 

برای اینکه بتوانید درک بهتری از سرور مجازی داشته باشید، باید با تعاریف و اصطلاحات اولیه آن به طور کامل آشنا شوید. در ادامه تمام اصطلاحات و تعاریف مربوط به بخش‌های تشکیل‌دهنده سرور مجازی را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اصطلاحات کلی:

در این بخش به بررسی تعاریف و مفاهیم مواردی از قبیل دیتاسنتر، هاست، پهنای باند و سرور می‌پردازیم.

سرور:

در دنیای اینترنت سرور یعنی یک شبکه ارتباطی. سرور‌ها شبکه‌های مخصوصی می‌باشند که همانند پل ارتباطی اطلاعاتی را بین دو سیستم‌عامل انتقال می‌دهند. ساختار کلی اینترنت جهانی متشکل از تعداد بسیار زیادی سیستم‌عامل می‌باشد که تمام آن‌ها به‌وسیله یک سرور مخصوص به همدیگر متصل شده‌اند. در نتیجه اطلاعات در هر حجمی می‌توانند بین سیستم‌عامل‌ها ردوبدل شده و به اشتراک گذاشته شوند. شما به‌عنوان یک کاربر اینترنت، دارای یک سیستم با آدرس و مشخصات ثبت شده‌ای بر روی سرور اصلی اینترنت هستید. در واقع شما جزئی از یک کل بسیار بزرگ در دنیای اینترنت به‌حساب می‌آیید و به یک منبع واحد یا همان سرور وصل هستید. پس وظیفه سرور، ایجاد پل ارتباطی بین دو یا چند سیستم‌عامل مختلف می‌باشد.

سرور مجازی

هاست:

اگر شما در یک آپارتمان زندگی می‌کنید، پس یکی از چند واحد آن آپارتمان را اجاره یا خریداری کرده‌اید و در آن سکونت دارید. در واقع سرور حکم یک آپارتمان چند واحدی را دارد. پس هر سرور دارای بخش‌های مختلف و یا شبیه به همی می‌باشد. درون هر یک از این بخش‌ها، بستر سخت‌افزاری مشخصی وجود دارد که به‌وسیله آن می‌توانید در بخش اختصاصی خود فعالیت داشته باشید. به‌طورکلی‌هاست یک بستر متشکل از تمام سخت‌افزار‌های موجود در یک سیستم کامپیوتری می‌باشد که درون سرور قرار دارد. هاست می‌تواند دارای سخت‌افزار‌های متفاوتی باشد. بعضی هاست‌ها سخت‌افزار ضعیفی دارند، بعضی از آن‌ها متوسط و بعضی سخت‌افزار‌های قوی و فوق قوی. در واقع میزان قدرت سخت‌افزار هر هاست با میزان عملکرد و سرعت آن رابطه مستقیم دارد. به هر میزان که هاست قوی‌تر باشد، طبیعتاً سرعت و عملکرد اجرایی سیستم بر روی سرور بیشتر خواهد بود.

مطالعه کنید:  با vps فرانسه ، حرفه‌ای ظاهر شوید!

پهنای باند و ترافیک:

ابتدا باید تعریف کلی از این دو اصطلاح داشته باشیم.

ترافیک یعنی میزان مصرف حجم دانلود و آپلود یک سرور. بسته به میزان ترافیک، می‌توانیم حجم دانلود و آپلود قابل‌استفاده از سرور را مشخص کنیم. همچنین پهنای باند یعنی میزان سرعت دانلود و آپلود یک سرور.

حال که با این دو تعریف آشنا شدید، باید به بررسی دقیق‌تر آن‌ها بپردازیم. در واقع هر سرور دارای ترافیک و پهنای باند مشخصی می‌باشد و از طریق این دو آیتم، می‌توانیم میزان حجم و سرعت قابل‌استفاده هر سرور را تخمین بزنیم. شما عزیزان میتوانید با خرید سرور مجازی آلمان، از پهنای باند و ترافیک مناسبی بهره مند شوید.

نسبت پهنای باند و ترافیک:

به هر میزان که پهنای باند یک سرور بیشتر باشد، سرعت اجرایی و عملکردی آن بیشتر خواهد بود و تعداد نفرات بیشتری می‌توانند از این میزان سرعت بهره‌مند شوند. همچنین به هر میزان که ترافیک یک سرور بیشتر باشد، میزان مصرف حجم دانلودی و آپلودی مشخص شده یک سرور بیشتر خواهد بود. براین‌اساس باید تعادلی بین پهنای باند و ترافیک هر سرور برقرار باشد تا تمام کاربران بتوانند سرعتی مناسب و حجم مشخصی در اختیار داشته باشند و از آن استفاده کنند. به‌طورکلی اگر پهنای باند یک سرور زیاد باشد، تعداد کاربران بیشتری می‌توانند از این سرور استفاده کنند.

در آن‌سوی قضیه، اگر پهنای باند یک سرور نسبت به کاربران آن کم باشد، ترافیک زیادی در استفاده از سرور به وجود می‌آید. در نتیجه کاربران نمی‌توانند با سرعت مناسب و مشخص شده‌ای به شکل مطلوب از میزان فضای اختصاصی سرور خود استفاده کنند. به‌طورکلی، میزان پهنای باند و ترافیک یک سرور رابطه مستقیمی با گنجایش تعداد کاربران آن دارد. چون سرور یک بستر عمومی می‌باشد، پهنای باند و ترافیک بر روی تمام کاربران یک سرور تأثیر می‌گذارند.

دیتاسنتر:

در نهایت باید تعریفی از دیتاسنتر داشته باشیم. در واقع دیتاسنتر یک مکان اختصاصی برای نگهداری سرور‌ها، خنک‌کننده‌ها و طبقه‌های اختصاصی برای نگهداری و پردازش انواع سرور‌ها می‌باشد. همان‌طور که گفتیم، سرور‌ها از سیستم‌های سخت‌افزاری مختلفی ساخته شده‌اند و نیاز به تأمین انرژی و همچنین خنک شدن دارند. درون دیتا سنتر‌ها سیستم برق‌رسانی به‌گونه‌ای می‌باشد که برق بین تمام سرور‌های نگهداری شده تقسیم‌بندی و به‌صورت دقیق و هدفمندی پخش می‌شود. همچنین دیتاسنتر‌ها دارای خنک‌کننده‌های مخصوصی برای خنک‌کردن سخت‌افزار‌ها در هنگام استفاده می‌باشند. وقتی که کاربران مختلفی از یک سرور استفاده کنند، سخت‌افزار‌ها با پردازش خود، انرژی زیادی مصرف می‌کنند و دچار حرارت بالایی می‌شوند. در نتیجه خنک‌کننده‌ها وظیفه ازبین‌بردن این حرارت و متعادل کردن شرایط دمایی برای فعالیت مناسب سخت‌افزار‌ها را دارند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیتاسنتر ها میتوانید این مطلب را بخوانید.

سرور مجازی

مکان جغرافیایی و گنجایش دیتاسنتر:

همچنین مکان جغرافیای یک دیتاسنتر تأثیر به سزایی بر عملکرد سرور‌ها دارد. زیرا کمبود یا قطعی برق، اختلال اجرایی، قطعی یا خرابی کابل‌ها متصل به سرور و مواردی ازاین‌قبیل بر روی سرور‌ها تأثیرگذار هستند. یک دیتاسنتر مناسب، باید دارای فضایی مناسب و پشتیبانی قوی باشد تا از بروز هرگونه اختلال عملکردی سرور‌ها جلوگیری شود. همچنین لازم به ذکر است که بدانید دیتاسنتر‌ها نسبت به قابلیت پردازشی خود، می‌توانند دارای سرور‌های مشخصی باشند. در نتیجه اگر یک دیتاسنتر متوسط، بیش از حد مشخص شده کامپیوتر‌های سروری را درون خود جای دهد، باعث بروز اختلال عملکردی، کندی و منحل شدن سرور‌ها خواهد شد. پس دیتاسنتر نقش بسزایی در نحوه عملکرد سرور‌ها دارد.

انواع سرور مجازی:

تا اینجا با ساختار و بخش‌های یک سرور مجازی به‌طورکلی آشنا شدیم. حالا وقت آن است که به بررسی انواع و نحوه عملکرد سرور‌های مجازی بپردازیم.

مطالعه کنید:  نصب سیستم عامل لینوکس به زبان ساده

سرور مجازی اشتراکی:

در واقع سرور‌های مجازی اشتراکی دارای بخش‌های متعددی می‌باشند که به‌صورت اختصاصی در اختیار هر کاربر قرار می‌گیرند. در نتیجه میزان پهنای باند، ترافیک و عملکرد سخت‌افزاری بر تمام کاربران تأثیر دارد. در یک سرور، شما بخش اختصاصی خود را دارید، ولی همراه با دیگر کاربران در یک سرور کلی قرار دارید. در نتیجه سرور‌های اشتراکی، فضایی تقریباً عمومی می‌باشند و با افزایش و کاهش تعداد کاربر، میزان سرعت، فضای ذخیره‌سازی و عمل کرده آن‌ها متغیر خواهد بود.

سرور مجازی اختصاصی:

برخلاف سرور‌های اشتراکی، سرور‌های مجازی اختصاصی مختصر یک کاربر می‌باشند. در نتیجه به هر میزان که سرعت، پهنای باند و سخت‌افزاری مشخص شده باشد، کاربر سرور می‌تواند به طور فردی از آن استفاده کند. مهم‌ترین ویژگی سرور‌های اختصاصی نسبت به نوع اشتراکی، واحد بودن سرور آن‌ها می‌باشد. با خرید یک سرور اختصاصی، شما بر روی یک شبکه مشخص است و بدون کاربر دیگری قرار خواهید داشت. در نتیجه سرعت و پردازش تا حد بسیار زیادی متغیر نخواهد بود. به‌طورکلی سرور‌های مجازی اختصاصی برای فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ که نیازمند سخت‌افزار‌های قوی و فضای ذخیره‌سازی بسیار بالایی می‌باشند مناسب هستند. شما می‌توانید بر حسب نیاز خود هر یک از این دو مدل سرور مجازی را خریداری و مورداستفاده قرار دهید.

وب سرور:

همان‌طور که از اسم این نوع سرور‌های مجازی پیداست، برای فعالیت‌های تحت وب مورداستفاده قرار می‌گیرند. وب سرور‌های مجازی برای افزایش حجم ذخیره‌سازی، ترافیک و پردازش سخت‌افزاری وب‌سایت‌ها مناسب می‌باشند. با استفاده از این سرور‌های مجازی می‌توانید میزان فضای ذخیره‌سازی دیتا‌ها و اطلاعات مربوط به وب‌سایت خود را بالا ببرید و با کمبود فضا روبرو نشوید. همچنین ترافیک بالا باعث می‌شود تا میزان حجم مصرفی از وب‌سایت نیز تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا کند. در آخر پردازش سخت‌افزاری قوی موجب افزایش سرعت و بهبود عملکرد سایت می‌شود و درنتیجه بازدید‌های وب‌سایت بیشتر خواهند شد. اگر شما هم در زمینه‌هایی مثل فروشگاه اینترنتی و یا خدمات آموزشی اینترنتی فعالیت دارید، می‌توانید به‌راحتی از این سرور‌ها استفاده کنید و تا حد بسیار زیادی سرعت و قدرت عملکرد فعالیت‌های خود را بالا ببرید.

سرور مجازی

اپلیکیشن سرور:

در واقع اپلیکیشن سرور‌های مجازی برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. در واقع اگر شما قصد راه‌اندازی اپلیکیشن را دارید، می‌توانید با در اختیار داشتن یک اپلیکیشن سرور، با منابع اختصاصی و دیتا‌های مشخص شده خود، اپلیکیشن را بر روی سرور نصب و راه‌اندازی کنید.

دیتابیس سرور:

در واقع دیتابیس سرور‌ها به‌منظور افزایش فضای ذخیره‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در سرور‌های اشتراک مجازی، به طور معمول میزان فضای ذخیره‌سازی بسته به میزان فضای اشتراکی سرور مشخص و مقدر می‌شود. در نتیجه نمی‌توانید بیش از اندازه مشخص شده، فضای ذخیره‌سازی در اختیار داشته باشید. در این شرایط، دیتابیس سرور‌ها در سرور‌های اختصاصی موجب می‌شوند تا محدودیتی از لحاظ میزان فضای ذخیره‌سازی نداشته باشید. بر اساس این عملکرد، اگر نیاز به فضای ذخیره‌سازی و گنجایش بیشتر سرور مجازی خود دارید، می‌توانید با راه‌اندازی دیتابیس سرور‌ها، فضای نامحدود ذخیره‌سازی را در اختیار داشته باشید.

ایمیل سرور:

در واقع ایمیل سرویس‌ها به‌منظور دسترسی بیشتر و نامحدودی برای ارسال ایمیل اختصاصی به تعداد زیادی کاربر مورداستفاده قرار می‌گیرند. برخلاف سرور‌های اشتراکی، ایمیل سرویس‌ها در سرور‌های اختصاصی قابلیت تعداد ارسال ایمیل روزانه بسیار بیشتری دارند. همچنین می‌توانید سیستم پیام‌رسانی ایمیلی مدنظر خود را بر روی سرور نصب و راه‌اندازی کنید. به‌طورکلی اگر به میزان دسترسی برای ارسال تعداد بالایی ایمیل به‌صورت انبوه به کاربران خود دارید، ایمیل سرویس گزینه بسیار مناسب‌تری برای شما می‌باشند.

ویژگی‌های یک سرور مجازی مناسب:

قطعاً مهم‌ترین سؤال شما این است که ویژگی یک سرور مجازی مناسب چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کلی تمام ویژگی‌های یک سرور مجازی مناسب به بپردازیم تا باتوجه‌به نکات ذکر شده بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

سرعت:

قطعاً مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده کیفیت یک سرور مجازی، سرعت آن می‌باشد. به هر میزان که هاست قوی‌تری برای یک سرور وجود داشته باشد، سرعت آن نیز بیشتر خواهد بود. البته مواردی همچون دیتاسنتر سرور و پهنای باند نیز تأثیر بسزایی بر میزان سرعت یک سرور دارند. ولی به‌طورکلی هر چه سخت‌افزار‌های موجود در یک سرور قوی‌تر باشند، سرعت عملکردی نیز بیشتر خواهد بود و پردازش باقدرت و دقت بیشتری انجام می‌شود. در نتیجه هنگام خرید یک سرور مجازی اختصاصی یا اشتراکی، حتماً به میزان سرعت و سخت‌افزار مشخص‌شدهٔ آن توجه داشته باشید. اگر از یک سرور مجازی توقع سرعت بالایی را دارید، ما به شما سرور مجازی آمریکا را پیشنهاد میکنیم.

مطالعه کنید:  آموزش مشاهده لاگ خطاهای سایت در سی پنل

VPS

فضای ذخیره‌سازی:

باتوجه‌به مدل و قدرت رم و هارد موجود یک سرور، فضای ذخیره‌سازی آن تعیین می‌شود. در نتیجه یک سرور مجازی فضای ذخیره‌سازی مشخصی را برای کاربر در نظر می‌گیرد. باتوجه‌به آن فضای ذخیره‌سازی، شما می‌توانید اطلاعات و دیتا‌های موردنظر خود را بر روی سرور ذخیره و اجرا کنید. اگر فعالیت تحت وب شما گسترده می‌باشد و نیاز به فضای ذخیره‌سازی زیادی دارید، می‌توانید از سرور‌های مجازی با میزان هارد و رم قوی‌تری استفاده کنید. شما عزیزان میتوانید با تهیه سرور مجازی فرانسه، فضای ذخیره سازی زیادی را در اختیار داشته باشید.

امنیت:

امنیت نیز یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در خرید یک سرور مجازی می‌باشد. قاعدتاً امنیت بالا خواسته هر کاربری بوده و نمی‌توان گفته امنیت از اهمیت پایینی برخوردار است. در نتیجه یک سرور مجازی مناسب باید امنیت بالایی داشته باشد تا اطلاعات و دیتا‌های ذخیره شده شما به سرقت نرود و کاملاً محفوظ درون سرور باقی بماند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید سرور مجازی، از اعتبار شرکت سرویس‌دهنده اطمینان کامل حاصل کنید و بعد از بررسی‌های دقیق، اقدام به خرید آن نمایید. به‌طورکلی امنیت سرور به دیتاسنتر نرم‌افزار سیستم‌عامل بستگی دارد.

قیمت:

قیمت نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده و تأثیرگذار در خرید سرور مجازی می‌باشد. باید در نظر داشته باشید که همیشه سرور‌های مجازی با قیمت پایین، دارای کیفیت پایینی و سرور‌های مجازی با قیمت بالا، قطعاً دارای کیفیت بالایی نیستند. البته نمی‌توان میزان قیمت یک سرور را به‌طورکلی نادیده گرفته و از طریق آن کیفیت سرور را مشخص کرد. به‌طورکلی سرور‌های مجازی ایرانی از قیمت پایین‌تری نسبت به سرور‌های مجازی خارجی برخوردارند. ولی در درجه اول، باید به میزان سخت‌افزار، نرم‌افزار‌های سیستم‌عامل و همچنین دیتاسنتر شرکت ارائه‌دهنده توجه داشته باشید و به‌وسیله آن میزان کیفیت سرور مجازی موردنظر خود را بسنجید.

دسترسی دائمی:

اگر به هر دلیلی دیتاسنتر‌های سرور مجازی شما با مشکلات قطعی اینترنت جهانی یا برق روبرو شوند، اتصال شما به سرور مجازی نیز قطع خواهد شد. البته سرور‌های ایرانی در صورت قطع اینترنت جهانی همچنان قابل‌دسترسی خواهند بود. زیرا هر کشور در صورت قطعی کلی اینترنت، از اینترنت ملی استفاده خواهد کرد. ولی به‌طورکلی شما باید سرور مجازی خود را از ارائه‌دهنده معتبری خریداری کنید تا با قطعی موقت و مکرر سرور روبرو نشوید.

پشتیبانی:

اگر به هر دلیلی در هنگام استفاده از سرور خود با اختلال یا مشکلی روبرو شوید، باید پشتیبانی سرور پیام دهید. در نتیجه پشتیبانی یک سرور مجازی نیز باید قوی و تمام‌ وقت باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، بتوانید از طریق آن اقدام به حل مشکل خود نمایید.

تأثیرگذاری بر سئو:

در آخر باید به تأثیر سرور مجازی بر روی سئو وب‌سایت توجه داشته باشیم. یکی از عواملی که می‌تواند بازدید و سئو وب‌سایت شما را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد، سرور مجازی می‌باشد. زیرا سرور باعث بهبود عملکرد، سرعت و پردازش اطلاعات وب‌سایت شما خواهد شد و در نتیجه کاربر را مجاب به ادامه دادن و گشت‌وگذار بیشتر در وب‌سایت شما خواهد کرد. درنتیجه یک سرور باکیفیت و مناسب، تأثیر مثبتی بر میزان بازدهی و سئو وب‌سایت شما نیز دارد.

VPS

چگونه یک سرور مجازی مناسب تهیه کنم؟

در این محتوا سعی کردیم به‌ طور کلی به بررسی عملکرد، ساختار، انواع و ویژگی‌های یک سرور مجازی بپردازیم. شما عزیزان می‌توانید باتوجه‌ به این اطلاعات و بر حسب نیاز‌های مشخص خود، سرور مجازی مناسبی را از وب سایت مدیران سرور خریداری کنید و مورداستفاده قرار دهید. مدیران سرور مفتخر است تا انواع سرور های مجازی در کیفیت های مختلف را خدمت شما عزیزان ارائه دهد. همچنین درصورت بروز هرگونه مشکل و اختلال در سرور خودتان، میتوانید از پشتیبانی تمام وقت مجموعه استفاده کنید. با بررسی دقیق مشخصات یک سرور مجازی، بهترین گزینه را برای انجام فعالیت‌های خود انتخاب کنید.

تشکر بابت وقتی که برای مطالعه این مطلب اختصاص دادید