سرور اختصاصی به انگلیسی Dedicated Server کامپیوتر قدرتمندی است که برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده سرور اختصاصی در هاستینگ می باشد. اگر قصد دارید بدانید سرور اختصاصی چیست و چه کاربردی داشته و همچنین چه فرقی با سرور مجازی دارد از شما دعوت می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

سرور اختصاصی چیست و چه کاربردی دارد؟

سرورها معمولا یک کامپیوتر قدرتمند هستند، ولی باید توجه کرد که با توجه به قدرت و پایداری مورد نیاز، تکنولوژی ساخت سرورها با کامپیوترهای معمولی فرق می کند. همچنین سرورها با وجود قدرت بالاتر، فضای کمتری را نسبت به کامپیوترهای معمولی اشغال می کنند. از سرور در زمینه های متفاوتی استفاده می شود که برخی از آن ها در زیر آمده است:

  • میزبانی وب سایت ها
  • کنترل، مدیریت و ارزیابی شبکه های کامپیوتری
  • استفاده برای ایمیل سرور، دیتابیس سرور، پراسس سرور و…
  • استفاده در انواع رشته های فنی مهندسی، پزشکی، نظامی و…
  • استفاده برای نگهداری اطلاعات
  • و صدها مورد دیگر…

سرورهای اختصاصی با توجه به سخت افزار موجود بر روی آن ها ممکن است معمولی یا خیلی قدرتمند باشند. با توجه به اینکه معمولا سرورها به مدت طولانی باید در دسترس باشند و پایداری سخت افزاری در آن ها اهمیت زیادی دارد از تکنولوژی خاصی برای بالا بردن میزان عمر قطعات سرورها استفاده می شود.

what is dedicated server main

کاربرد سرورها در میزبانی وب سایت ها

برای میزبانی وب سایت ها از سرورها استفاده می شود. به این صورت که سرور مورد نظر در بستر مرکز داده (دیتاسنتر) قرار میگیرد و با سرعت خیلی زیاد و آی پی اختصاصی به شبکه اینترنت متصل می شود. این سرور برای پیکربندی و آماده سازی در اختیار شرکت های هاستینگ قرار می گیرد تا بتواند زیر ساخت لازم برای میزبانی وب سایت ها را فراهم کنند.

مطالعه کنید:  بهترین سیستم عامل سرور مجازی یا اختصاصی، لینوکس یا ویندوز؟

خرید سرور اختصاصی از مدیران سرور