فایل htaccess چیست و چه کاربردی دارد ؟

htaccess فایلی است که فقط داخل هاست هایی که وب سرور آن ها آپاچی است میتوان از آن استفاده کرد و اگر قصد داشته باشیم توضیح ساده ای درباره وظیفه htaccees ارائه دهیم، htaccess فایلی است که وظیفه آن کنترل و استفاده از ماژول های نصب شده بر روی وب سرور شرکت های هاستینگ است.

به طور مثال میتوان تعدادی کد کاربردی داخل این فایل قرار داد و توسط آن کدها بعضی از ماژول های موجود بر روی وب سرور را داخل سایت فعال کرد و به آن ها فرمان داد.

مثلا افراد از طریق این فایل، ماژول mod_rewrite را بر روی سایت خود فعال می کنند و توسط این ماژول می توانند ساختار url های سایت خود را کنترل کنند و یا توسط نوشتن برخی از کدهای دیگر داخل این فایل میتوان به طور مثال یکی از ماژول های امنیتی را بر روی سایت فعال نمود و از ورود برخی از IPها به سایت جلوگیری کرد.

ناسازگاری فایل Htaccess با هاست و بروز خطای internal server error

اکنون گاهی اوقات ممکن است داخل این فایل کدهای ناسازگاری با سرور، توسط سیستم مدیریت محتواهای سایت، مثل جوملا یا وردپرس قرار بگیرد و موجب شود سایت با خطاهای بسیار جدی مواجه شود.

مثلا ممکن است داخل این فایل کد فعال شدن یک ماژول از وب سرور قرار گرفته باشد که به طور کلی اصلا این ماژول روی سرور شرکت هاستینگ فعال نباشد. آن زمان است که سایت با خطا هایی مثل Internal Server Error و خطای ۵۰۰ مواجه می شود که در این زمان باید قادر باشیم این فایل را از داخل هاست پیدا کنیم و محتویات آن را به حالت اول برگردانیم.

مطالعه کنید:  اتصال فایل منیجر cpanel به اندروید به سیستم عامل اندروید به چه شکل است؟

فایل htaccess در کجای هاست قرار می گیرد؟

به طور کلی داخل هاست لینوکس کل فایل هایی که با . یا دات شروع می شوند در حالت معمولی قابل مشاهده نیستند و جزو فایل های مخفی یا hidden هاست محسوب می شوند که ما قصد داریم آموزش دهیم که چطور نمایش این فایل ها رو داخل هاست فعال کنید تا بتوانید آن ها را مشاهده کنید و وارد آن ها شوید و کدهای آن ها را تغییر دهید.

htaccess هم یکی از آن فایل هایی است که با نقطه یا دات شروع می شود و به طور پیشفرض داخل سی پنل در حالت مخفی قرار دارد. برای مشاهده این فایل در ابتدا از طریق آموزش نحوه ورود به سی پنل وارد هاست سی پنل سایت خود شوید.

ما نحوه مشاهده فایل مخفی .htaccess را در سه حالت متفاوت آموزش خواهیم داد.

نحوه پیدا کردن فایل htaccess در سی پنل با قالب paper lantern جدید

  • حالت اول زمانی است که قالب یا تم سی پنل paper lantern یا همان قالب جدید سی پنل باشد که در حال مشاهده آن هستید. جهت مشاهده فایل های مخفی در این ورژن از سی پنل، ابتدا از قسمت files بر روی file manager کلیک کنید تا وارد این قسمت شوید.

مشاهده فایل های مخفی

حال شما داخل پوشه home هاست سایت هستید و اینجا مکان قرارگیری فایل های اساسی و ساختاری هاست شما است و معمولا فایل های مخفی مثل .htaccess اینجا قرار ندارند. جهت مشاهده این فایل ابتدا باید وارد قسمت public_html شوید. برای انجام اینکار بر روی آیکون public_html دو مرتبه کلیک کنید.

مشاهده فایل های مخفی

هم اکنون بین فایل ها، فایل htaccess وجود ندارد، زیرا این فایل در حالت مخفی قرار دارد و برای دیدن آن باید از بالای file manager بر روی دکمه setting کلیک کنید تا پنجره perferences باز شود.

مشاهده فایل های مخفی

حال داخل این پنجره گزینه (Show Hidden Files (dotfiles را تیک دار کنید و در نهایت بر روی گزینه save کلیک کنید تا فایل .htaccess نمایش داده شود.

مطالعه کنید:  مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در هاست سی پنل

مشاهده فایل های مخفی

نحوه پیدا کردن فایل htaccess در سی پنل با قالب قدیمی x3

  • حالت بعدی زمانی است که از قالب قدیمی سی پنل یعنی قالب x3 استفاده می کنید و ظاهر این قالب کاملا با قالب ورژن جدید سی پنل متفاوت است. برای دیدن فایل های مخفی مثل .htaccess داخل ورژن قدیمی سی پنل، از قسمت files بر روی file manager کلیک کنید تا پنجره file manager directory selection باز شود.

مشاهده فایل های مخفی

ابتدا از قسمت Select the directory that you wish to open گزینه (Web Root (public_html/www را انتخاب کنید و سپس در همین پنجره گزینه Show Hidden Files dotfiles را تیک دار کنید و بر روی دکمه go کلیک کنید.

مشاهده فایل های مخفی

اکنون فایل .htaccess قابل مشاهده است و قادر هستید به آسانی آن را ویرایش کنید.

مشاهده فایل های مخفی

نحوه پیدا کردن htaccess در نرم افزار ftp توسط filezilla

  • حالت آخر هم زمانی است که از طریق نرم افزار های ftp مانند filezilla فایل های سایت خود را مدیریت می کنید. در این حالت هم ممکن است که شما قادر نباشید فایل های مخفی داخل هاست مانند .htaccess را مشاهده کنید. برای مشاهده فایل های مخفی داخل نرم افزاری مانند filezilla ابتدا وارد اکانت ftp سایت شوید تا از این قسمت دایرکتوری هایی که به آن ها دسترسی دارید به نمایش در آیند.

مشاهده فایل های مخفی

 

اکنون از بالای نرم افزار بر روی سربرگ server کلیک کنید و سپس گزینه force showing hidden files را انتخاب کنید و دکمه refresh رو بزنید تا در نهایت فایل .htaccess قابل مشاهده شود و به آسانی قادر به ویرایش آن باشید.

 

مشاهده فایل های مخفی

پنج نکته خیلی مهم در رابطه با فایل htaccess در هاست

  1. اگر کل راه های بالا را امتحان کردید و باز هم داخل سی پنل قادر به مشاهده فایل مخفی .htaccess نشدید، به این معنی است که این فایل داخل هاست شما وجود ندارد یا اینکه سیستم مدیریت محتوای سایت نیاز نداشته این فایل را ایجاد کند. اگر میخواهید این فایل را داشته باشید از طریق آموزش نحوه ایجاد فایل جدید در سی پنل، یک فایل اضافه کنید و ابتدای آن . یا دات بذارید و سپس htaccess بنویسید تا این فایل ایجاد شود.
  2. اگر در حال استفاده از سیستم مدیریت محتواهای معروفی مانند جوملا یا وردپرس هستید و به دلیل اعمال تغییرات داخل این فایل کل سایت شما با خطای internal server error یا همان ۵۰۰ مواجه شده، یا اصلا هیچ تغییراتی داخل این فایل ایجاد نکرده اید ولی افزونه های نصب شده بر روی سایت تغییراتی داخل این فایل ایجاد کرده اند که موجب بروز اختلال در سایت شده، ابتدا این فایل را بازش کنید و کد های استاندارد و سازگاری را داخل فایل جایگزین کدهای قبلی کنید تا مشکل وبسایت حل شود.
  3. بعد از هر مرتبه ویرایش این فایل باید دقت داشته باشید که پسوند html و txt به آخر این فایل اضافه نشده باشد. یعنی نام فایل نباید txt یا htaccess.html باشد، زیرا در این صورت هیچکدام از کدهای داخل این فایل اجرا نمی شوند.
  4. کدهای زیادی برای افزایش امنیت وبسایت از طریق htaccess وجود دارد که در سراسر اینترنت توصیه می شود آن ها را داخل فایل htaccess هاست سایت قرار دهید، ولی باید توجه داشته باشید که بخش اصلی امنیت یک هاست را خود شرکت های هاستینگ تامین می کنند و به هیچ وجه نیاز ندارید این کدها را داخل htaccess سایت قرار دهید، زیرا در بعضی از موارد علاوه بر اینکه این کدها موجب افزایش امنیت سایت نمی شوند، بلکه باعث می شوند قسمت های مهم سایت با مشکلات جدی مواجه شود.
  5. فایل htaccess فایلی است که توسط دستورات و کدها، بعضی از ماژول های روی وب سرور آپاچی را به کار میگیرد تا بعضی از کارها را انجام دهد و اکنون اگر کدهای زیادی را در این فایل قرار دهید، هر چند ممکن است سایت در حال حاضر به مشکل بر نخورد، ولی هنگامی که در زمانی معین تصمیم میگیرید سایت را به هاست دیگری منتقل کنید، بعد از انتقال متوجه می شوید که سایت شما با خطاهای جدی مواجه شده و این به این دلیل است که داخل سرور شرکت هاستینگ قبلی از آن کدها پشتیبانی می شده ولی داخل هاست جدید امکان استفاده از این کدها بر روی سرورهای آن ها بسته شده و تو این شرایط شما قادر نیستید تشخیص دهید که کدام یکی از کدهای این فایل با هاست جدید شما سازگار هستند و کدام یکی سازگار نیستند. بنابراین توصیه ما این است که تا حد امکان از ویرایش این فایل و اضافه کردن کد به آن خودداری کنید.
مطالعه کنید:  آموزش Cron Jobs